Forretningsmodellen bak Ubers suksess

Forretningsmodell 

Målet for de fleste bedrifter er jo å skape en skalerbar forretningsmodell. En forretningsmodell gir en oversikt over alle prosesser og ressurser selskapet ditt må håndtere for å tjene penger  

En forretningsmodell skal svare på spørsmål som: 

  • hva skal du levere?
  • hvem er kunden?
  • hvem er venner og konkurrenter?
  • hvordan skal du selge?
  • hvordan skal du ta betalt?
  • hvordan skal du levere?

Business model Canvas

Når du skal utvikle en forretningsmodell kan du bruke Business model Canvas. 

Business model Canvas er et rammeverk utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader. 

Man kan brukes Business model canvas som et strategisk styreverktøy for å kommunisere en forretningside eller konsept raskt og enkelt. Høyre side fokuserer på kundene (eksternt), mens venstre side fokuserer på virksomheten (internt). De eksterne og interne faktorene møtes rundt verdiproposjonene, som er utveksling av verdi mellom virksomheten din og kunden/kundene dine. 

Uber

Bilde: Simon Dawson/Reuters/NTB Scanpix)

Uber er en transporttjeneste som har revolusjonert taxinæringen over hele verden. Forretningsmodellen har gjort det mulig for folk å kunne gå inn på smarttelefonen sin og få en drosje til å komme til deres beliggenhet på minst mulig tid.

I dette avsnittet skal jeg forklare modellen som uber tjener penger og gjør forretninger på. 

Om du har reist med taxi betaler du kanskje føreren med kontanter på slutten av reisen. Pengene som samles inn etter hver reise, er den eneste inntektskilden for et tradisjonelt taxivirksomhet. Uber er ikke annerledes, uber har heller ikke en annen inntektsmodell. Men bare tenkt deg at Uber har 1 million reiser per dag, det vil hjelpe deg med å beregne de store tallene som selskapet tjener. 

Suksessen til uber har kommet av at inntektsmodellen er så unik som forretningsmodellen dems. Det kan forklares av: 

  1. Ulike taxi/bil modeller som passer til alle 

Uber har ikke begrenset seg til et eksakt segment av biler eller mennesker. De har Uber X, Uber black (for de som liker å reise i svarte biler), Uber taxi (for de som vil ha det billigere) og Uber SUV (for de som vil ha luxus) 

Bilde:https://jungleworks.com/uber-business-model-revenue-insights/
  1. Dynamisk prising teknologi 

Prisen varierer ut fra situasjon, som er en viktig del av forretningsmodellen. Når forsespøsel øker, øker prisene per mil automatisk. 

bilde : https://jungleworks.com/uber-business-model-revenue-insights/


3. Ulike Uber tilbud 

Uber tilbyr nå båter og helikopter, og de har også lansert en motorsykkel-“pickup” tjeneste i paris, leveringstjeneste i San Fransisco og en iskrembil i noen byer.

Ubers Business model canvas skiller seg ut på mange måter, dette skal vi ta en titt på nå:

Fremtredende trekk ved uber

  • Man kan gå rett inn på mobilen og bestille en taxi. 
  • Sjåføren har muligheten til å takke ja eller nei til reisen. 
  • Hvis føreren takker ja, så blir detaljer om føreren sendt til kunden med en beregnet ankomsttid. 
  • Kunden kan tracke føreren
  • Føreren kan også tracke eksakt plassering til kunden.  
  • Betaling går automatisk via appen 
  • Business modellen har et rating system hvor man kan rate hverandre. 

Verdi Forslag 

Kunder: 

  • Trenger ikke å vente lenge 
  • Tilbud av og til 
  • Prisene er lavere enn vanlig taxi 
  • Personlig sjåfør-kundene reiser i stil 
  • Fastsatte priser til f.eks. Flyplass 

sjåfører:

  • Extra inntekts kilde 
  • Flexibelt, kan jobbe deltid 
  • Enkel betaling prosedyre 
  • De som elsker å kjøre, kan tjene penger i mens de gjør hobbyen sin. 
  • Uber betaler sjåfører for å være online, selvom de ikke får noe forespørsler. 

Kundesegmenter 

  • De som ikke eier egen bil 
  • De som ikke vil kjøre selv 
  • De som liker å reise i stil og vil bli behandlet som VIP 
  • De som ønsker seg en billig taxi tur. 


Hvordan og hvorfor ble uber så suksessfull ? 

I tillegg til Ubers forretningsmodell var det også visse faktorer som førte dem til suksess:

Problemer med lokal taxi 

Før måtte man så på gata og vinke til seg en taxi, ventetiden, ulempene og de høye prisene var et problem for de fleste. Det var kun noen ledige taxier, og taxi bedrifter pleide å sette prisen etter hva de syntes var riktig. Det var ikke noe kontroll på priser. 

 Lansering av Uber 

Uber så problemet når det kom til å booke taxi og lagde en teknologisk løsning via mobil app. Dette brakte en revolusjon til taxi industrien. Appen ble lansert i 2010 og ble veldig populær. 

Kilder:

https://www.innovasjonnorge.no/no/verktoy/verktoy-for-oppstart-av-bedrift/hvordan-lage-forretningsmodell/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *