Hvordan lykkes med e-postmarkedsføring

Noen tips for å lykkes med e-postmarkedsføring 

Vi er nå i gang med tredje del av semesteret hvor Karl Philip skal ta oss gjennom E-varehandel og elementer som er knyttet til det som OKR og merkevarebygging. Vi hadde Even Ødegård og Eivind Bodding fra Markedsføring Podden som gjesteforelesere hvor de blant annet snakket om hvordan man kan lykkes med e-postmarkedsføring, noe som er veldig nyttig for eksamensoppgaven vår, som er å lansere vår egen nettbutikk. 

Hva er E-postmarkedsføring ? 

Kort sagt er e-postmarkedsføring bruk av e-post for å markedsføre produkter eller tjenester. En litt bedre definisjon av markedsføring via e-post, er bruken av e-post for å utvikle forhold til potensielle kunder og klienter. E-postmarkedsføring er et segment av internettmarkedsføring som omfatter online markedsføring gjennom nettsteder, sosiale medier, blogger og mer. Det er i hovedsak direktemeldinger gjort elektronisk i stedet for gjennom posttjenester. 

E-postmarkedsføring viser seg å ha høyest ROI  i forhold til andre typer markedsføring. Som handler om hvor mye penger du får igjen for hver krone du bruker. 

(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

I følge Even Ødegård og Eivind Bodding burde e-postmarkedsføring stå et sted mellom 20 og 30% i omsetning i en vanlig nettbutikk, hvis det er under det så er det mest sannsynlig et stort forbedringspotensiale. 

Denne typen markedsføring kan brukes for å bygge gode relasjoner med kunder og klienter eller drive dem vekk. Derfor er det viktig at det gjøres på riktig måte, og her skal jeg komme med noen tips for å lykkes med det!

1: Bygg en e-postliste 

  • Gi kundene en grunn til å gi fra seg e-posten. 

Det kan være noe så enkelt som en rabattkode, tilgang til produkter eller webinar, lansering av nye ting som er litt mer eksklusivt hvis du gir fra deg e-posten og blir med i en gruppe som får tilgang til noe før andre. Nyhetsbrev kan man bruke, ved å gi nyheter om trender, produkter på tilbud osv. Konkurranse er også et vedlig god middel for å skaffe e-poster, hvor man gir fra seg e-posten i håp om å vinne noe.

  • Gjør det lett å melde seg på 

det er viktig å gjøre det lett og oversiktlig for kunder å gi fra seg e-posten. Nyttige pop up verktøy som man kan bruke på nettsiden er Sumome, Sleeknote eller Optinmonster. 

2) Velg riktig verktøy 

(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

Du trenger et verktøy, når du har e-postadresser så må du sende det fra noe. Det finnes forskjellige verktøy avhengig av hva du skal drive med. En av de mest populære er Mail Chimp. Her har du en del automatiserings muligheter når det kommer til funksjonalitet rundt e-handel. Hvis du skal sende mer tradisjonelle nyhetsbrev så er campaign Monitor er godt valg. Det viktigste er å velge et system som passer for deg og som er lett å jobbe i. 

3) Velg riktig type e-post 

Det er mange type e-poster man kan sende med forskjellige formål som:

  • Nyhetsbrev: oppdateringer i bedriften 
  • Tilbudsmail: typiskt om man har en kampanje
  • kunngjøring: nye produkter, eller f.eks. Hvilke tiltak bedriften gjør i forhold til Covid19
  • invitasjon til arrangementer: fungerer ofte veldig bra på e-post
  • transaskjosnmeldinger: det er alle meldinger som kommer som resultat av at du har gjort en handling, f.eks. Når du har handlet i en nettbutikk så får du gjerne en ordrebekreftelse, kvittering, varen er pakket og på vei og kanskje også “har du lyst til å legge igjen en review på varen”. Disse e-postene har veldig høy “open rate” i motsetning til mange andre, derfor er dette en gylden mulighet til å gjøre nysalg. 
  • remarketing: f.eks. En forlatt handlekurv mail, som en god del nettbutikker har. Amazone er et godt eksempel på remarketing hvor de sender deg en mail med produkter som du har sett på. 

4) Skriv e-poster som blir lest

  • Ha et godt emnefelt 
(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

Det er veldig viktig å ha et godt emnefelt, for hvis folk ikke åpner e-posten din så spiller det ingen rolle hvor bra innholdet i e-posten er. 

Emnefeltet består av tre ting  Avsender, Emnefelt og Forhåndsvisning 

En forhåndsvisning kan øke sannsynligheten for at kunder vil åpne opp e-posten, det er viktig å utnytte muligheten og legge til en tekst som er lesbar. 

(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

Når man har åpnet e-posten, så har man gjerne lyst til at kunden skal klikke seg videre. Det betyr lite om åpningsraten er høy, men ingen klikker seg videre. Derfor er det greit å tenkte på et par ting som: 

Å Være klar og tydelig på hvor du ønsker kunden skal klikke, et tips er å tenke så enkelt som mulig. Hvis man gjør det veldig avansert og legger til masse bilder og elimenter, så kan det bli forstyrrende. 

5) Ha gode ladningsider 

Det er viktig å tenkte på at man skal ha en landingsside med et klart og tydelig mål og et budskap for den kampanjen man ønsker å kjøre. Det skal være enkelt å forstå hva tilbudet er og minst mulig forstyrrelser. 

6) Mål resultatene dine 

Ting det er verdt å følge med på er: 

  • Hvor mange prosent av de som mottar e-posten åpner den
  • Hvor mange e-poster som ikke kunne bli levert 
  • Hvor mange som ikke åpner e-posten din 
  • Hvor mange som melder seg av 
  • Hvor mange av de som har åpnet e-posten som har klikket seg videre 
  • Hvor mange salg har kommet fra e-posten 

Kilder: https://www.thebalancesmb.com/direct-mail-defined-1794410

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *