Hvordan vi startet egen nettbutikk – DEL 2

I mitt forrige innlegg kunne du lese om hvordan jeg sammen med mine medstudenter Emilie og Frida startet opp egen nettbutikk. Dette innlegget er en fortsettelse på forrige innlegg, så om du enda ikke har fått lest det kan du gjøre det HER

Da vi hadde fått på plass produkter, layout og alle nødvendige funksjoner på nettsiden manglet vi en siste og svært viktig funksjon, nemlig betalingsløsning. Vi søkte etter informasjon på ulike betalingsløsninger og konkluderte raskt med at det var mange av alternativene som var utenfor vår kompetanse. Vi endte derfor opp med PayPal, Visa, Amex, MasterCard og faktura siden dette var noe vi hadde kjennskap til og erfaring med. Det kunne nok vært mulig å tilby både flere og enklere betalingsløsninger, men som sagt synes vi det både ble tidkrevende og avansert å sette seg inn i helt nye systemer på tampen av lanseringen.

Lansering av nettbutikk

Nå var alt klart for lansering av Vakre Vegger. Vi ble anbefalt å foreta et testrunde før lansering for å sjekke at alt fungerte som det skulle, og gjorde derfor dette. Alt gikk heldigvis slik det skulle! Etter å ha jobbet lenge med nettbutikken for å ferdigstille den til lansering hadde vi kanskje sett for oss at dette skulle bli et øyeblikk hvor vi endelig hadde nådd en milepæl. Det ble kanskje ikke helt slik da lanseringen ble gjort på et eneste tastetrykk. Det var likevel utrolig gøy at vi hadde lansert, siden målet vårt med dette prosjektet var å lansere en funksjonell og brukervennlig butikk – noe vi faktisk klarte! I tillegg var det ekstra gøy når vi ble såpass fornøyde med resultatet.

Evaluering av prosjektet

Etter å ha drevet på med dette prosjektet i ca. 2 måneder kan vi uten tvil si at vi tar med oss en rekke erfaringer og kunnskap videre. Vi skal ikke legge skjul på at vi har møtt på utfordringer og at det har oppstått en del frustrasjon, men dette gjorde også at det ble ekstra gøy når vi fant løsninger på det som oppstod underveis. En annen ting vi har fått erfare er hvilke effekter COVID-19 har hatt for så mange, ved at det satt noen kjepper i hjulene for vår del helt i starten. I starten av prosjektet var vi usikre på om vi skulle få til å lansere egen nettbutikk siden vi ikke hadde noe erfaring med det tidligere, men vi synes det har vært både lærerikt å gå utenfor komfortsonen og mestre noe man aldri har prøvd før!

Hvordan vi startet egen nettbutikk – DEL 1

I forbindelse med den avsluttende eksamen for dette semesteret har vi fått i oppgave å opprette en funksjonell og brukervennlig nettbutikk. I samarbeid med Emilie og Frida, har vi opprettet og lansert vår egen nettbutikk som heter Vakre Vegger, hvor vi selger veggplakater som kan rammes inn og pryde ethvert rom i hjemmet, på arbeidsplassen eller andre steder. I dette innlegget skal vi presentere prosessen og stegene vi har vært gjennom i løpet av prosjektet. Fasene vil bli fordelt på to blogginnlegg, hvor dette er første del. I dette innlegget kan du lese om prosjektets oppstarts- og planleggingsfase.  

SKJERM DUMP FRA VAKREVEGGER

Oppstartsfasen

For å komme i gang med prosjektet samlet vi gruppen for å idémyldre rundt produkter og hvordan vi skulle ta fatt på oppgaven. Et av de første forslagene til produkter var ulike typer vinglass. Vi forsøkte å finne produsenter som eventuelt kunne levere produkter, men dette skulle vise seg å være en vanskelig oppgave. Vi sendte ut forespørsel til produsenter i midten av mars, med andre ord rett etter COVID-19 hadde skapt kaos i Norge for veldig mange bedrifter. De fleste produsentene hadde med andre ord mer enn nok å ta hånd om på dette tidspunktet, og hadde derfor av den grunn ikke kapasitet til å ta på seg noe ekstra arbeid. Dette satte oss tilbake på start igjen, og vi foretok derfor en ny runde med idémyldring og behovskartlegging. Etter en stund kom vi frem til en ny idé, nemlig å selge plakater. Jeg hadde kjennskap til noen som jobbet i Spir Oslo, en bedrift som driver med blant annet grafisk design og trykkeri. Vi gjorde en del research rundt dette produktet, og fant ut at det er overraskende få norske aktører som tilbyr dette produktet. På bakgrunn av dette kom vi frem til at en norsk aktør forhåpentligvis vil være attraktiv på det norske markedet, og bestemte oss for å gå for denne idéen.

OKR

Etter vi hadde bestemt oss for hvilken idé vi ønsket å gå for fikk vi tilgang til Basecamp, hvor vi skulle benytte oss av OKR som vårt rammeverk for målstyring. For å benytte oss av OKR måtte vi først og fremst bli enige om hva vi ønsket å oppnå, men også hvordan vi skulle komme oss dit. Når man benytter seg av OKR setter man opp et hovedmål, og deretter små delmål som skal fungere som en hjelp mot veien til målet. Les mer om OKR her i en av mine tidligere innlegg. Vi ble enige om å sette et høyt, men realistisk mål fordi vi ser viktigheten av det å alltid ha noe å strekke seg til. Målene skulle oppdateres hver fredag i takt med vårt arbeid på nettbutikken.

Planleggingsfasen

Da vi hadde funnet ut av hva vi ønsket å selge, satt vi med mange tanker og ideer om alt fra design til salgsstrategier. Vi var alle enige om at designet på nettsiden var viktig for nettbutikkens førsteinntrykk og valgte derfor å bruke ekstra tid på dette. Vi ville gå for et stilrent design slik at nettbutikken fremstår som oversiktlig og seriøs, samt at layouten ikke skulle ta oppmerksomheten bort fra selve produktene. De aller fleste har god erfaring med å benytte seg av nettbutikker, og vår erfaring er at en oversiktlig nettbutikk hvor det er enkelt å finne frem til produktene er viktig. Vi ønsket derfor å sette opp ulike funksjoner på nettbutikken som gjør det enklere for kundene å finne frem. Vi bestemte oss for å ha menyen øverst slik at dette er noe av det første man ser når man kommer inn på nettsiden. Vi ønsket også at bildene skulle være organisert i ulike kategorier samtidig som man også har mulighet til å se alle på ett sted. Dette er fordi vi ser hensikten med å hjelpe kundene på veien om de er usikre på hva slags motiv de ønsker. I sammenheng med dette ville vi også lage en meny med “Toppliste” slik at kundene kan se hva som er populært akkurat nå. I og med at vi valgte å selge plakater var det viktig for oss å være en kilde til inspirasjon. Vi lagde derfor egne inspirasjonsbilder med våre produkter på veggen. Under kan du se noen av nettbutikkens menyvalg og funksjoner:

SKJERM DUMP FRA VAKREVEGGER
SKJERM DUMP FRA VAKREVEGGER
SKJERM DUMP FRA VAKREVEGGER
SKJERM DUMP FRA VAKREVEGGER

I neste innlegg kan du lese om prosjektets gjennomføringsfase og avslutningsfase.

Hva innebærer en digital markedsføringsstrategi?

Dette innlegget er skrevet i samarbeid med Emilie Gunnerød og Frida Engan . En strategi handler om å sette seg et mål og legge en plan for hvordan man skal nå det målet man har satt. Dette gjelder for alle strategier, enten det er et skoleprosjekt, tradisjonell markedsføring eller digital markedsføring. I dette innlegget skal jeg forklare hva en digital markedsføringsstrategi innebærer og komme med noen tips til en god digital markedsføringsstrategi.

Dersom du skal sette ut en annonse for et produkt, koster dette penger. Hvor mye du må betale for annonsen varierer ut fra mange faktorer, men dersom du ønsker å sette annonsen en plass hvor den blir synlig for mange vil dette med høy sannsynlighet koste en del. Men ville du for eksempel satt en annonse i avisen dersom du visste at produktet kun var aktuelt for 3/10 lesere? Dette er en problemstilling man ofte møter på dersom man setter annonsene sine i tradisjonelle medier. Velger man derimot en digital markedsføringsstrategi har man først og fremst mulighet til å velge hvilke kanaler man benytte. Man har også mulighet til å betale for at kun de produktet er aktuelt for skal se produktet, i tillegg til at man enkelt kan måle effekten av markedsføringen i etterkant.

Bilde fra Hire Media Group


7 tips til en god digital markedsføringsstrategi

Tenk Digitalt har skrevet en artikkel hvor de har kommet med 7 tips til en god digital markedsføringsstrategi:

  1. Gjør jobben enklere med planleggingsverktøy. For å oppnå best mulig resultat er det viktig å benytte seg av flere ulike kanaler. Finn ut hvilke kanaler målgruppen din befinner seg på, og lær deg disse. Et planleggingsverktøy hjelper deg slik at du slipper å logge inn på hver enkelt kanal for å publisere innholdet ved at de samler alle kontoene på et sted. Planleggingsverktøy kan automatisere publisering av innhold og gi deg en verdifull innsikt i engasjementet på de ulike kanalene. 
  2. Begynn å snakk når din målgruppe er klar for å lytte. Finn ut hvilket tidspunkt målgruppen din er mest aktive på de ulike kanalene og legg ut innholdet når de faktisk er der. Det hjelper lite å markedsføre på sosiale medier dersom målgruppene din er offline, og nettopp derfor bør din digitale markedsføringsstrategi inneholde noe om målgruppens vaner på sosiale medier.
  3. Bruk relevante bilder til dine annonser. Undersøkelser viser at bilder ofte har stor påvirkning på om forbrukere klikker seg inn på en annonse eller ikke. Bildene bør stå i stil med din visuelle profil ellers, og bør ha en sammenheng med det du ønsker å formidle. Markedsføringsstrategier bør med andre ord si noe om hvilke bilder som bør benyttes i annonsene.
  4. Kom i gang med markedsføring på e-post. Du har kanskje blitt tilbudt rabatter og andre tilbud mot at du skriver e-posten din opp i bedriftens database? Ved å samle inn e-postadresser har man mulighet til å markedsføre via e-post. Markedsføringsstrategien bør inneholde noe om dette.
  5. Hold deg oppdatert på teknologifronten. Skal du lykkes med digital markedsføring må du sørge for at du ikke bli stående igjen når andre beveger seg videre. Det er derfor viktig at man blant annet gjør seg kjent med nye sosiale medier som dukker opp. Markedsføringsstrategier bør ta stilling til dette og legge en plan for hvordan man skal holde seg best mulig oppdatert. 
  6. Alt starter med en god nettsideI en digital markedsføringsstrategi er nettsiden din kjerne. Her kan du både samle inn e-postadresser og få målgruppen til å gjøre det du ønsker. Markedsføringsstrategier bør si noe om hvilke funksjoner nettsiden burde ha og ta stilling til eventuelle endringer som bør gjøres.
  7. La kundene finne frem til degNettbrukere leter før de leser og googler ting hele tiden. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted, og markedsføringsstrategier bør inneholde et punkt om SEO.

Kilder

Hvordan lykkes med e-postmarkedsføring

Noen tips for å lykkes med e-postmarkedsføring 

Vi er nå i gang med tredje del av semesteret hvor Karl Philip skal ta oss gjennom E-varehandel og elementer som er knyttet til det som OKR og merkevarebygging. Vi hadde Even Ødegård og Eivind Bodding fra Markedsføring Podden som gjesteforelesere hvor de blant annet snakket om hvordan man kan lykkes med e-postmarkedsføring, noe som er veldig nyttig for eksamensoppgaven vår, som er å lansere vår egen nettbutikk. 

Hva er E-postmarkedsføring ? 

Kort sagt er e-postmarkedsføring bruk av e-post for å markedsføre produkter eller tjenester. En litt bedre definisjon av markedsføring via e-post, er bruken av e-post for å utvikle forhold til potensielle kunder og klienter. E-postmarkedsføring er et segment av internettmarkedsføring som omfatter online markedsføring gjennom nettsteder, sosiale medier, blogger og mer. Det er i hovedsak direktemeldinger gjort elektronisk i stedet for gjennom posttjenester. 

E-postmarkedsføring viser seg å ha høyest ROI  i forhold til andre typer markedsføring. Som handler om hvor mye penger du får igjen for hver krone du bruker. 

(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

I følge Even Ødegård og Eivind Bodding burde e-postmarkedsføring stå et sted mellom 20 og 30% i omsetning i en vanlig nettbutikk, hvis det er under det så er det mest sannsynlig et stort forbedringspotensiale. 

Denne typen markedsføring kan brukes for å bygge gode relasjoner med kunder og klienter eller drive dem vekk. Derfor er det viktig at det gjøres på riktig måte, og her skal jeg komme med noen tips for å lykkes med det!

1: Bygg en e-postliste 

  • Gi kundene en grunn til å gi fra seg e-posten. 

Det kan være noe så enkelt som en rabattkode, tilgang til produkter eller webinar, lansering av nye ting som er litt mer eksklusivt hvis du gir fra deg e-posten og blir med i en gruppe som får tilgang til noe før andre. Nyhetsbrev kan man bruke, ved å gi nyheter om trender, produkter på tilbud osv. Konkurranse er også et vedlig god middel for å skaffe e-poster, hvor man gir fra seg e-posten i håp om å vinne noe.

  • Gjør det lett å melde seg på 

det er viktig å gjøre det lett og oversiktlig for kunder å gi fra seg e-posten. Nyttige pop up verktøy som man kan bruke på nettsiden er Sumome, Sleeknote eller Optinmonster. 

2) Velg riktig verktøy 

(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

Du trenger et verktøy, når du har e-postadresser så må du sende det fra noe. Det finnes forskjellige verktøy avhengig av hva du skal drive med. En av de mest populære er Mail Chimp. Her har du en del automatiserings muligheter når det kommer til funksjonalitet rundt e-handel. Hvis du skal sende mer tradisjonelle nyhetsbrev så er campaign Monitor er godt valg. Det viktigste er å velge et system som passer for deg og som er lett å jobbe i. 

3) Velg riktig type e-post 

Det er mange type e-poster man kan sende med forskjellige formål som:

  • Nyhetsbrev: oppdateringer i bedriften 
  • Tilbudsmail: typiskt om man har en kampanje
  • kunngjøring: nye produkter, eller f.eks. Hvilke tiltak bedriften gjør i forhold til Covid19
  • invitasjon til arrangementer: fungerer ofte veldig bra på e-post
  • transaskjosnmeldinger: det er alle meldinger som kommer som resultat av at du har gjort en handling, f.eks. Når du har handlet i en nettbutikk så får du gjerne en ordrebekreftelse, kvittering, varen er pakket og på vei og kanskje også “har du lyst til å legge igjen en review på varen”. Disse e-postene har veldig høy “open rate” i motsetning til mange andre, derfor er dette en gylden mulighet til å gjøre nysalg. 
  • remarketing: f.eks. En forlatt handlekurv mail, som en god del nettbutikker har. Amazone er et godt eksempel på remarketing hvor de sender deg en mail med produkter som du har sett på. 

4) Skriv e-poster som blir lest

  • Ha et godt emnefelt 
(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

Det er veldig viktig å ha et godt emnefelt, for hvis folk ikke åpner e-posten din så spiller det ingen rolle hvor bra innholdet i e-posten er. 

Emnefeltet består av tre ting  Avsender, Emnefelt og Forhåndsvisning 

En forhåndsvisning kan øke sannsynligheten for at kunder vil åpne opp e-posten, det er viktig å utnytte muligheten og legge til en tekst som er lesbar. 

(Screenshot tatt fra gjesteforelesning til Ødegård og Bodding) 

Når man har åpnet e-posten, så har man gjerne lyst til at kunden skal klikke seg videre. Det betyr lite om åpningsraten er høy, men ingen klikker seg videre. Derfor er det greit å tenkte på et par ting som: 

Å Være klar og tydelig på hvor du ønsker kunden skal klikke, et tips er å tenke så enkelt som mulig. Hvis man gjør det veldig avansert og legger til masse bilder og elimenter, så kan det bli forstyrrende. 

5) Ha gode ladningsider 

Det er viktig å tenkte på at man skal ha en landingsside med et klart og tydelig mål og et budskap for den kampanjen man ønsker å kjøre. Det skal være enkelt å forstå hva tilbudet er og minst mulig forstyrrelser. 

6) Mål resultatene dine 

Ting det er verdt å følge med på er: 

  • Hvor mange prosent av de som mottar e-posten åpner den
  • Hvor mange e-poster som ikke kunne bli levert 
  • Hvor mange som ikke åpner e-posten din 
  • Hvor mange som melder seg av 
  • Hvor mange av de som har åpnet e-posten som har klikket seg videre 
  • Hvor mange salg har kommet fra e-posten 

Kilder: https://www.thebalancesmb.com/direct-mail-defined-1794410

Forretningsmodellen bak Ubers suksess

Forretningsmodell 

Målet for de fleste bedrifter er jo å skape en skalerbar forretningsmodell. En forretningsmodell gir en oversikt over alle prosesser og ressurser selskapet ditt må håndtere for å tjene penger  

En forretningsmodell skal svare på spørsmål som: 

  • hva skal du levere?
  • hvem er kunden?
  • hvem er venner og konkurrenter?
  • hvordan skal du selge?
  • hvordan skal du ta betalt?
  • hvordan skal du levere?

Business model Canvas

Når du skal utvikle en forretningsmodell kan du bruke Business model Canvas. 

Business model Canvas er et rammeverk utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser. De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader. 

Man kan brukes Business model canvas som et strategisk styreverktøy for å kommunisere en forretningside eller konsept raskt og enkelt. Høyre side fokuserer på kundene (eksternt), mens venstre side fokuserer på virksomheten (internt). De eksterne og interne faktorene møtes rundt verdiproposjonene, som er utveksling av verdi mellom virksomheten din og kunden/kundene dine. 

Uber

Bilde: Simon Dawson/Reuters/NTB Scanpix)

Uber er en transporttjeneste som har revolusjonert taxinæringen over hele verden. Forretningsmodellen har gjort det mulig for folk å kunne gå inn på smarttelefonen sin og få en drosje til å komme til deres beliggenhet på minst mulig tid.

I dette avsnittet skal jeg forklare modellen som uber tjener penger og gjør forretninger på. 

Om du har reist med taxi betaler du kanskje føreren med kontanter på slutten av reisen. Pengene som samles inn etter hver reise, er den eneste inntektskilden for et tradisjonelt taxivirksomhet. Uber er ikke annerledes, uber har heller ikke en annen inntektsmodell. Men bare tenkt deg at Uber har 1 million reiser per dag, det vil hjelpe deg med å beregne de store tallene som selskapet tjener. 

Suksessen til uber har kommet av at inntektsmodellen er så unik som forretningsmodellen dems. Det kan forklares av: 

  1. Ulike taxi/bil modeller som passer til alle 

Uber har ikke begrenset seg til et eksakt segment av biler eller mennesker. De har Uber X, Uber black (for de som liker å reise i svarte biler), Uber taxi (for de som vil ha det billigere) og Uber SUV (for de som vil ha luxus) 

Bilde:https://jungleworks.com/uber-business-model-revenue-insights/
  1. Dynamisk prising teknologi 

Prisen varierer ut fra situasjon, som er en viktig del av forretningsmodellen. Når forsespøsel øker, øker prisene per mil automatisk. 

bilde : https://jungleworks.com/uber-business-model-revenue-insights/


3. Ulike Uber tilbud 

Uber tilbyr nå båter og helikopter, og de har også lansert en motorsykkel-“pickup” tjeneste i paris, leveringstjeneste i San Fransisco og en iskrembil i noen byer.

Ubers Business model canvas skiller seg ut på mange måter, dette skal vi ta en titt på nå:

Fremtredende trekk ved uber

  • Man kan gå rett inn på mobilen og bestille en taxi. 
  • Sjåføren har muligheten til å takke ja eller nei til reisen. 
  • Hvis føreren takker ja, så blir detaljer om føreren sendt til kunden med en beregnet ankomsttid. 
  • Kunden kan tracke føreren
  • Føreren kan også tracke eksakt plassering til kunden.  
  • Betaling går automatisk via appen 
  • Business modellen har et rating system hvor man kan rate hverandre. 

Verdi Forslag 

Kunder: 

  • Trenger ikke å vente lenge 
  • Tilbud av og til 
  • Prisene er lavere enn vanlig taxi 
  • Personlig sjåfør-kundene reiser i stil 
  • Fastsatte priser til f.eks. Flyplass 

sjåfører:

  • Extra inntekts kilde 
  • Flexibelt, kan jobbe deltid 
  • Enkel betaling prosedyre 
  • De som elsker å kjøre, kan tjene penger i mens de gjør hobbyen sin. 
  • Uber betaler sjåfører for å være online, selvom de ikke får noe forespørsler. 

Kundesegmenter 

  • De som ikke eier egen bil 
  • De som ikke vil kjøre selv 
  • De som liker å reise i stil og vil bli behandlet som VIP 
  • De som ønsker seg en billig taxi tur. 


Hvordan og hvorfor ble uber så suksessfull ? 

I tillegg til Ubers forretningsmodell var det også visse faktorer som førte dem til suksess:

Problemer med lokal taxi 

Før måtte man så på gata og vinke til seg en taxi, ventetiden, ulempene og de høye prisene var et problem for de fleste. Det var kun noen ledige taxier, og taxi bedrifter pleide å sette prisen etter hva de syntes var riktig. Det var ikke noe kontroll på priser. 

 Lansering av Uber 

Uber så problemet når det kom til å booke taxi og lagde en teknologisk løsning via mobil app. Dette brakte en revolusjon til taxi industrien. Appen ble lansert i 2010 og ble veldig populær. 

Kilder:

https://www.innovasjonnorge.no/no/verktoy/verktoy-for-oppstart-av-bedrift/hvordan-lage-forretningsmodell/

Blokkjede revolusjon

Når vi gjør en transaksjon bruker vi banken som en pålitelig mellommann, Men blockchain gjør at forbrukere og leverandører kan koble seg direkte sammen, og behovet for banken som tredjepart forsvinner. 

En blokkjede er en kjede av blokker som inneholder informasjon. Fremfor at informasjonen ligger et sted, eller må sendes til og fra alle involverte aktører så har alle kjedene tilgang til informasjonen og man får beskjed når endringer blir gjort, eller når nye elementer blir lagt til. Om endringene godkjennes av alle partene så kan prosessen fortsette. 

bilde:  https://www.coinhouse.com/learn/blockchain/


Hvordan fungerer det ? 

Hvis man Bruker Bitcoin så vil blockchain lagre detaljene for hver transaksjon av den digitale valutaen. Teknologien stopper den samme Bitcoin som blir brukt mer enn en gang. 

Bilde: https://www.ft.com/content/eb1f8256-7b4b-11e5-a1fe-567b37f80b64


Hvorfor er det så revolusjonerende?

Teknologien kan fungere for nesten alle typer transaksjoner som inkluderer verdi, inkludert penger, varer og eiendom. De potensielle bruksområdene er nesten ubegrensede: fra å samle inn skatter til å gjøre det mulig for migranter å sende penger tilbake til familien i land der banktransaksjoner er vanskelig. 

Blockchain kan også bidra til å redusere svindel fordi hver transaksjon vil bli registrert og distribuert offentlig så alle parter kan se og følge med på endringer. 

Noen praktiske bruksområder for blokkjeder 

-Sykehusjournaler uten avvik og med transparent dokumentasjon 

Når en pasient behandles på et sykehus oppstår det en  mengde med informasjon: røntgenbilder, prøvesvar, resepter, kurver, sykemeldinger og diagnoser. Denne infoen blir liggende i alle sykehusets systemer, men denne infoen burde også være tilgjengelig for pasienten. Hvis man benytter seg av blokkjede teknologi, kan sannheten ligge flere steder uten fare for avvik. Hvis vi drar til en annen lege, eller på et annet sykehus er det nyttig å ha med dokumentasjonen. Det vil også legge mer press på helsevesenet til å gjøre kloke og grundigere vurderinger. 

-Spore betalinger og øremerkede bistandspenger 

Tid og ressurser går med på å dokumentere at offentlige penger brukes etter hensikt, f.eks. At bistandspenger virkelig går til skoler, at en stortinget bevilget øremerket kreftforskning faktisk går til kreftforskningen, eller at en alenefar men bostøtte bruker bostøtten til bolig og ikke noe annet. Hvis alle offentlige penger ble veskelt inn til “NOK COIN” – en sporbar digital valuta. Da kunne vi ha fulgt den spesifikke bevilgningen, i all fall frem til pengene forlot offentlig sektor og ble vekslet til vanlige norske kroner.  

Kilder:

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/articles/blokkjeder-bruksomrader.html

https://www.weforum.org/agenda/2016/06/blockchain-explained-simply/

Vi lever i vår egen boble

Forestill deg en verden hvor alt du ser av nyheter er definert av hvor mye du tjener, hvor du bor og hvilke venner du har. Tenk deg en verden hvor du aldri oppdager nye ideer, og hvor du ikke kan ha noen hemmeligheter. 

Det er slik vi lever i 2020 

Facebook og Google gir deg kun den infoen de tror du vil se. Annonsører følger hvert eneste klikk du gjør på internett. Internett har blitt kommersielt kontrollert og denne filter boblen viser hvordan nettet begynner å kontrollere livene våre.Begrepet filterboble referer til resultatene fra algoritmene som bestemmer det vi ser på nettet. 

I følge Eli pariser skaper disse algoritmene “a unique universe of information for each of us … which fundamentally alters the way we encounter ideas and information.”

Mange nettsider tilbyr innholds valg som er personlig og basert på vår nettleserhistorikk, alder, kjønn, beliggenhet og andre data. Resultatene vi får opp er en flom av artikler og innlegg som støtter våre nåværende meninger og perspektiver for å sikre at vi liker det vi ser. 

Filter bobler lager noe som kalles ekkokammer, vi begynner å anta at alle tenker som oss og vi glemmer helt at andre perspektiver også eksisterer. 

Eli Pariser 

Eli pariser var den første som identifiserte filter boble. I Boken hans Filter Bubbles forteller han hvordan søkemotoren til google viser forskjellige resultater avhengig av brukerens historie. 

Et eksempel er fra to forskjellige mennesker som søkte opp British Petroleum. En bruker så nyheter relatert til investering i bedriften og den andre fikk informasjon om et nylig oljesøl. 

Påvirker filter bobblene politiken? 

Mange har diskuterte virkningen av filterbobler på det nylige valget i USA og Brexit. Mange ble sjokkert over utfallet, og folk flest forventet det omvendte resultatet. 

Når det gjelder Brexit, var en stor prosentandel av de som stemte for å forlate EU, eldre mennesker som er mindre aktive på nett, noe som betyr at deres synspunkt blir mindre synlig. De som stemte for å bli i EU, var yngre og mer aktive på nettet, noe som betyr at de var i et ekkokammer med mennesker som hadde like holdninger. 

Demokratiet krever at alle blir likt informert, men likevel så forvrenger filterbobler båre ideer om verden. 

Noen kritikere har kommet med teorier om at den avvisningen trump velgere fikk, førte til at de holdt sine meninger for seg selv og innenfor mindre samfunn for å unngå konfrontasjon. De som stemte for Clinton spredte meningene sine innenfor filtrerte samfunn. Alle trodde de var enige med hverandre, men det var motsatt og dette fikk de ikke vite før det var for sent.

kilder:

Bilder:

https://www.theverge.com/interface/2019/11/12/20959479/eli-pariser-civic-signals-filter-bubble-q-a

https://unsplash.com/s/photos/brexit

Plattformene overtar

Bilde: https://www.pinterest.at/pin/99923685459808834/

Syv av de 10 mest verdifulle selskapene i verden er nå basert på en plattform modell. Det er digitale samfunn og markedsplasser som gjør at forskjellige grupper kan samhandle og handle med hverandre. Appel, google, Amazon og Alibaba er eksempler på store selskaper som har brukt plattform modellen for å vokse og de har tatt store markedsandeler fra etablerte bedrifter.Plattformer representer en stor endring i måten industrier tradisjonelt har vært organisert på. 

Bilde: https://innovator.news/the-platform-economy-3c09439b56

Airbnb 

Airbnb er en samfunnsbasert online plattform for leie av lokale hjem. Airbnb kobler sammen verter og reisende, det er bygget på en modell som gjør det veldig lett å leie ut rom uten at Airbnb eier noen rom selv, Modellen skaper eller har skapt en delingsøkonomi ved å la eiendomseiere  leie ut private leiligheter. 

Airbnb tilbyr vertsbeskyttelse forsikring og vurderingssystem som skaper mer tillit mellom brukere. For å skape den tilliten har de også noe som kalles Superhost, superhost programmet feirer og belønner de best vurderte og mest erfarne vertene. 

Bilde: https://bmtoolbox.net/stories/airbnb/

Kunstig intelligens og fremtiden

Deloiette definerer kunstig intelligens som: en Teori og utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. 

Noen eksempler på Kunstig intelligens som vi møter i hverdagen er:

Google søk

Søkemotoren til google er en stor del av hverdagen vår, jeg bruker den ihvertfall så og hver dag, ofte flere ganger om dagen. Google bruker kunstig intelligens i form av dyp læring og kunstig nevrale nettverk til tjenesten. 

Chatboter og Kundeservice

Mange seleskaper bruker chatboter på nettsidene dems, da chatter man med algorimer og ikke virkelige mennesker. 

Film og musikkanbefalinger 

Spotify og netflix bruker kunstig intelligens til å skreddersy musikk og filmanbefalinger til oss.  

Oppdage svindelforsøk 

  Banken benytter seg av kunstig intelligens, om bankkortet ditt blir brukt på et uvanlig sted, så kan dette oppdages av programmer som i sanntid analyserer de kjøpene du gjør.

Netthandel 

Nettbutikker bruker kunstig intelligens til å analysere handlevanene våre og brukermønsteret. 

Hvordan vil Kunstig intelligens påvirke oss i fremtiden?

“kunstig intelligens kommer til å forandre verden mer enn noe i menneskehetens historie. Mer enn strøm. ”- AI-orakel og venturekapitalist Dr. Kai-Fu Lee, 2018

Kunstig intelligens påvirker fremtiden for praktisk talt alle bransjer og ethvert menneske. Kunstig intelligens har fungert som den viktigste driveren for nye teknologier som big data, robotikk og IoT, og dette vil den trolig vis forsette med langt inn i fremtiden.

Noen sektorer er i starten på reisen med kunstig intelligens og andre er allerede godt på vei, men en ting vi alle kan være enig om er at vi har en lang reise foran oss. Den innvirkningen kunstig intelligens har på livene våre er vanskelig å ignorere.

  • Transport: Selv om det kan ta et tiår eller mer å perfeksjonere dem, vil autonome biler en dag kjøre oss fra sted til sted.
  • Produksjon: roboter jobber sammen med mennesker for å utføre et begrenset spekter av oppgaver som montering og stabling.
  • Helsevesen: i fremtiden vil nok helsevesenet benytte seg mer av kunstig intelligens for å diagnotisere sykdommer raskere og mer nøyaktig. Virtuelle sykepleieassistenter vil nok bli tatt i bruk for å overvåke pasienter og Big data kan bli tatt i bruk for å skape en mer personlig pasientopplevelse.
  • Utdanning: Tekstbøker vil digitaliseres ved hjelp av kunstig intelligens, det vil nok også komme virtuelle lærere som kan skreddersy opplegg til studenter basert på deres individuelle behov.
  • Media: Journalistikken utnytter også kunstig intelligens. Bloomberg bruker Cyborg-teknologi for å gi deg en rask forståelse av komplekse økonomiske rapporter. Associated Press benytter seg av de naturlige språkkunnskapene til Automated Insights for å produsere 3 700 fortjenesteoppslag per år – nesten fire ganger mer enn i den siste tiden.
  • Kundeservice: Google jobber med en kunstig intelligens assistent, som kan ringe og ha menneskelignende samtaler for å gjøre avtaler på for eksempel frisørsalongen din. I tillegg til ord forstår systemet kontekst og nyanse.

kilder:

https://blogg.noroff.no/aktuelt/data-tech/5-eksempler-pa-kunstig-intelligens-du-moter-i-hverdagen/

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/articles/tre-ting-vite-kunstig-intelligens-ai.htm

https://builtin.com/artificial-intelligence/artificial-intelligence-future

Bilder:

https://www.governmentciomedia.com/chatbots-ai-security

https://unsplash.com/photos/g29arbbvPjo

Vil roboter ta over jobbene våre?

Første time startet veldig interessant, Arne krokan foreleser i Digital økonomi og forretningsmodeller introduserte oss for emnet. Vi gikk inn på hvordan den digitale verden har utviklet seg de siste 10 årene og hvordan den muligens vil fortsette å utvikle seg, hva vil dette si for fremtidens jobber? 

For 10 år siden fantes det ikke Google Chrome, Instagram, Snapchat, Uber eller App store. I denne moderne verden vi lever i nå, er det mange av oss som ikke kan tenke seg å gå en dag uten å sjekke mobilen sin. Vi er så avhengig av Instagram, Facebook og snapchat , vi putter alle detaljer om livene våre ut på sosiale medier, fra hva vi spiser, til hvor vi reiser og hva vi gjør. Teknologien har gitt oss en plattform til å komme i kontakt og spre budskap og meninger på null komma niks. I dag kan vi komme i kontakt med nesten alle i verden med kun noen tastetrykk på mobilen. Teknologien har gitt oss verktøy og ressurser som er revolusjonerende for verden vi lever i. 

The Future of jobs report 

Ledere og chief humans resource officers av noen av verdens største arbeidsgivere ble spurt om å reflektere over den siste utviklingen innen ansettelse av arbeidstakere, humankapital investerings trender i industrier og land. De vesentlige funnene som påvirker og former fremtiden, fremtreder i rapporten: 

Drivere som fører til forandring 

De neste fire årene vil bli dominert av fire spesifikke teknologiske fremskritt. Høyhastighets mobilt internett, kunstig intelligens, større bruk av Big data analyse og sky teknologi. Disse forandringsdriverne komplimenterer en rekke samfunnsøkonomiske trender som: Økonomisk vekst, utvidelse av utdanning og av middelklassen og et skift mot en grønnere global økonomi gjennom teknologisk utvikling, disse trendene vil påvirke forretningsveksten positivt, ettersom de skaper forretningsmuligheter sammen med spredning av nye teknologier. 

Maskiner tar over eksisterende oppgaver 

I 2022 forventes det at et betydelig antall oppgaver som nå blir utført av mennesker vil bli utført av maskiner, som f.eks. organisasjoners  informasjon og databehandling, informasjonssøk og overføringsoppgaver. I tillegg til dette vil oppgaver som anses som veldig menneskelig som å kommunisere og samhandle, koordinere, utvikle, administrere og gi råd, besluttningsprosesser også begynne å automatiseres.  

Etterspørsels økning i spesialistroller 

Innene 2022  forventes det en økning i etterspørsel etter rollene som dataanalytikere, forskere, programvare og applikasjonsutviklere, e-handel og sosiale medier spesialister. Andre roller som forventes å vokse som utnytter særlig menneskelige ferdigheter er salg og markedsføring, kundeservicemedarbeidere, kultur, opplæring og utvikling, organisasjons spesialister og innovasjonsledere. WEF har også oppdaget betydelige bevis på økende etterspørsel etter spesialist roller relatert til forståelse og utnyttelse av den nyeste teknologien  

Konklusjon 

Jeg tror det vil gi oss flere muligheter og mer medmenneskelige arbeidsoppgaver når robotene tar over de kjedelige og slitsomme oppgavene. istedenfor å være redd for at roboter skal ta over, burde vi være positive for alle de nye arbeidsoppgavene som vil komme. Det blir viktigere og viktigere at ansatte utstyres med passende ferdigheter som gjør dem i stand til å møte fremtidens arbeidsplasser. 

http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf